A villámok fényképezése egy rutinos villámfotós véleménye szerint

Látván egy villámfotót:

Rögtön az első kérdés, amit feltesznek, hogy “Milyen géppel csinálod?”

Olyan géppel, amin van manuálisan állítható záridő, ami legalább 5 másodpercig állítható, és a blendét is lehet lehetőség szerint manuálisan állítani. (Konkrétan KONICA MINOLTA DIMAGE Z10-est szoktam elsődlegesen használni erre a célra)

Azonban a lényeg nem ott van, hogy milyen típusú géppel, hanem azon, hogy hogyan?

A blende legyen lehetőleg minél kisebb, mert a kép kiéghet. Ha távol van, még lehet kisebb értékekkel (pl. 3,2-es) próbálkozni, de ha a villám és a dörgés között 10 mp alá csökken a különbség, már 4,8-as, ha 6 mp alá csökken akkor már szigorúan 8-as, vagy még nagyobb értékű. (Bár ezt nehéz így leírni, sokkal könnyebben el tudnék mindent magyarázni, ha élőben látná az olvasó, hogyan csinálnám, mert függ a villám fényerejétől, a viharfelhő jellegétől, távolságától, takaró felhőzettől, ködtől, csapadéksáv hollététől, stb.)

A legnehezebb dolog a kamera forgatása és a ‘zoom’-olás, mert a sötétben kell a kamerát a pontosan a vihar irányába fordítani. Ha városban vagyunk, viszonyítási pont lehet egy-egy távoli villany fénye. Ha bizonytalanak vagyunk, kezdetben lehet nagyobb a látószög, majd az elkészült ‘próbaképet’ nézve lehet a kamerát finoman a villámlás helye felé szabályozni. Ha megvan a jó beállítás, ne érintsük a fényképezőgépet, különösen ügyeljünk a lábunkra, ha az állványon van (az exponálógomb óvatos megnyomását kivéve)! A fontossági sorrend:

1. Hogy áll a kamera, mi van a képmezőben? Ha a horizont látszik úgy, hogy a földből alul kb 1/10-nyi, a többi az ég azon része, ahol villámlik, akkor jöhet csak a 2. lépés:

2. Milyen blende és záridő van beállítva? Túl sok: a város fényei miatt túl fényes lesz az egész. Éppen ezért nem kell 30 mp-re állítani, elég 5 mp-re.

A blende és az idő beállítása 2-3 másodperc alatt meg kell, hogy történjen, az egész beállítás kicsit hasonlít arra, amikor a gépkocsival elindulunk lejtőn, mert ilyenkor sok feladatot kell szinte egyszerre, vagy közvetlenül egymás után elvégezni. Aki nagyon rutinos, a blende és idő beállítását a gép fordításával egyszerre végzi, mert, ha ezeket külön külön keresgélve végezzük, akár több, mint 10 másodperc is eltelik. Ezalatt 2, vagy több villám is bőven lecsaphat! Személy szerint én kb. 4-5 mp alatt átállítom az új képkivágást, blendét, időt, zoomot és már nyomom is a kioldógombot gondolkodás nélkül.
Mindig azt szoktam mondani magamban, hogy villámot fotózni akkor kell, amikor villámlik, nem pedig akkor, amikor minden tökéletesen be van állítva! Legutóbbi fényképeimet pl. Pl. úgy csináltam, hogy a kis PANASONIC gépet letettem az erkélykorlátra, még állványt se használtam, mert mire felszerelném, az is idő. A nyakbaakasztót alátéve, hogy pont jó legyen a képkivágás, 3 mp alatt beállítottam a csillagászati módot és már nyomtam is a gombot! Nem gondolkoztam azon, hogy most igazítsak-e még a képmezőn, hanem rögtön kaptam a kioldógomb után!
Exponálás befejezése: Amikor már villámott – mivel a 15, 30 és 60 másodperc fix a PANASONIC DMLC fényképezőn – ezért gyorsan odatettem a lencse elé a tenyerem, majd le is takartam, hogy ne kapjon a gép fényt!

Névjegy csengeri
I love thunderstorms, lightning photography, interested in physics, paranormal things (ghosts), I like simulating explosions, clouds and smokes on computer. I like watching and making videos and upload them to Youtube. -------------------------- Szeretem a viharokat, villámokat fotózni, érdekel a fizika, parajelenségek (szellemek), szeretek robbanásokat, felhőket és füstöt utánozni a számítógépen. Szeretek videókat nézni és készíteni, feltölteni azokat a Youtube-ra.

Vélemény, hozzászólás?

